RECENZIA: ALSO KNOWN AS (Also Known As #1) - Robin Benway

Názov: Also Known As * Autor: Robin Benway * Séria: Also Known As #1 * Rok vydania: 2013 * Žáner: Young Adult, Contemporary, Espionage

Maggie má 16 rokov, 12 falošných pasov a pochádza z rodiny špiónov z povolania. Jej jediným talentom použiteľným pre rodinnú firmu je síce len schopnosť otvoriť akékoľvek dvere, vypáčiť akýkoľvek zámok a vlámať sa do akéhokoľvek sejfu, takže nič prehnane adrenalínové - ale aspoň dačo.

Celý život cestovala s rodičmi po svete, za občasného riešenia prípadov organizovaného zločinu a príležitostného zachraňovania planéty, ale tomu je nateraz koniec. Teda aspoň technicky, čaká ju totižto prvá sólová misia. Informácie o členoch siete špiónov sa dostali do rúk majiteľovi jedného z najväčších denníkov. Maggie je preto spolu s rodinou odvelená do New Yorku, kde má za úlohu nastúpiť do školy, zmapovať pôdorys, infiltrovať sa, skamarátiť sa s jeho synom a vlámať sa do trezoru s dôkazovými materiálmi ešte predtým, ako budú vypustené do éteru. A snažiť sa nezblázniť pri pohľade na školské skrinky s trojmiestnymi kódmi.
Also Known As je jednou z tých kníh, ktorú neodporúčam čítať v MHDčke. Alebo áno - v prípade, že sa radi prihlúplo usmievate, keď ste obkľúčení anonymnými ľuďmi.

Najväčším plusom je, že Robin Benway očividne neberie samú seba a témy svojich kníh príliš vážne. Z každej jednej strany bolo cítiť, že: nie - toto nie je chabý pokus o duchaplnú literatúru s hlbokou sondou do duše mladého nájomného vraha (čítali ste Chlapec Nikto?), ale veľmi jednoduchá kniha písaná s radosťou, za účelom poslať tú radosť ďalej čitateľom.

Teraz popíšem situáciu, v ktorej sa ocitám s desivou pravidelnosťou. Sedím na lavičke, starám sa sama o seba, čítam knihu, alebo len tak pozorujem čo sa vo svete okolo mňa deje a zrazu si ku mne prisadne Osoba. Osoba je vec nebezpečná, pretože chce občas robiť Komunikáciu. Osoba sa našťastie potrebuje zväčša len vyrozprávať a tak jej stačí, že vedie monológ, počas ktorého len zdvorilo prikyvujem a v nepravidelných intervaloch vydávam príhodné citoslovcia. Následne Osoba, spokojná s tým, že ju niekto vypočul vstáva a odchádza. Ona je šťastná, že sa podelila so svojím príbehom s niekým, kto aspoň trochu reagoval, ja som šťastná, že ju už nemusím počúvať. A presne takýto pocit mám aj z väčšiny kníh písaných v prvej osobe. Akoby si ku mne prisadol otravný cudzinec a začal ma obťažovať prívalom informácii o svojom živote. No pri tejto knihe som mala naopak pocit, že sa so mnou konečne, po dlho čase začal rozprávať niekto, koho som chcela počúvať.

Maggie je super. Slovo, ktoré ju dokonale vystihuje je - normálna. Dobre, možno to neznie ako najlepšie promo, ale koľko knižných postáv, čo sú rozumné, vtipné a proste tak strašne v pohode, že ich máte chuť okamžite pasovať za svojich naj kamarátov poznáte?

Jediný nátlak, ktorý bol na Maggienu misiu vyvíjaný bol viac menej len v jej hlave. Samozrejme, cítila zodpovednosť, nechcela sklamať rodičov, organizáciu, ani samú seba, no ak by náhodou neuspela, nič by sa nestalo. Proste by tam poslali niekoho iného. Takže konečne organizácia, ktorej velí niekto, kto aj reálne rozmýšľa a nie je ochotný postaviť celú ťarchu vesmíru na pleca 16-ročného decka. Bravó. Jej rodičia nie sú tiež nejakí zakomplexovaní snajperi s temnou minulosťou. Mama hackerka sa celý deň prehrabáva v cudzích emailoch a najvzrušujúcejšia vec, ktorú robí jej otec lingvista je odpútavanie pozornosti okoloidúcich tým, že začne v strede námestie nadávať po nemecky. Tak veľmi sa snažia vychovať zo svojej dcéry niečo normálne, ale nemajú absolútne tušenie, ako na to.

Špiónska zápletka sa dá považovať za bokovku, kniha je orientovaná hlavne na postavy a dialógy medzi nimi. Ale to vôbec nevadí! Je tu irónia, sú tu tie hlúpe vtipy, ktoré by kdekoľvek inde vyzneli trápne, no z nejakej príčiny fungujú. Všetky postavy sú jedinečné, majú osobnosť a stoja pevne na vlastných nohách.

Roux, nová najlepšia kamarátka, bývalá Mean Girl zosadená z trónu, otravná, drzá, neznesiteľná, proste vyhoďte ju oknom, doplazí sa k vám späť kanalizáciou. Ona a pomsta. Dievča, ktoré by o Maggie za normálnych okolností ani nezakoplo, no po tom, ako sa  ňou všetci v škole prestali baviť bola príliš osamelá, aby ju odmietla.

Jesse. Dobrý, milý, utrápený chlapec, ktorý je pre Maggie ako stvorený. Boli spolu zlatí. Áno. V tejto knihe dostal frajerku dobrý chlapec. Konečne. Je tiež až desivo realistický a jeden z mála YA hrdinov o ktorých môžem vyhlásiť, že 2 - 3 junákov s tou istou povahou a správaním poznám aj osobne. A to platí takmer o všetkých postavách, napriek všetkému sú tak strašne realistické, že sa vám dostanú pod kožu.

Možno tu mohlo byť trochu viac akcie, alebo silnejšia zápletka, ale na druhej strane boli postavy tak perfektné, že mi bolo absolútne jedno, kde sú a čo robia, chcela som len počúvať ich rozhovory a Maggiene myšlienkové pochody (vďaka ktorým som sa smiala tak strašne, že som obliala notebook čajom - dvakrát ). Alebo ešte lepšie, zavolať ich za sebou a povedať im: Tak tu si teraz posadáme všetci na múrik a budeme spolu trápni.