A POSSE OF PRINCESSES - Sherwood Smith

Rhis, princezná malého, horského, ale vďaka ťažbe drahokamov strašne-strašne bohatého kráľovstva nie je dedička trónu, takže môže celé dni vysedávať vo veži, sledovať z okna odchody a príchody poslov, a venovať sa skladaniu balád o dobrodružstvách, ktoré nikdy nezažije. Pretože je vo veži. Teda nie, že by ju tam zamykali, ale považuje to za menšie zlo, ako sa dole v zámku vyhýbať ľuďom, ktorí by do nej chceli natlačiť nejaké tie vedomosti.
Existenciálna nuda však končí hneď po tom, ako príde z najdôležitejšieho, centrálneho kráľovstva pozvánka na párty štýlu: Hľadá-sa-nevesta-pre-korunného-princa. Zúčastniť sa majú všetky slobodné princezné a princovia z okolitých kráľovstiev, takže Rhis očakáva len pikniky, prechádzky a zopár tanečných bálov, určite neočakáva strany, ktoré bude musieť zvoliť, spojenectvá, ktoré objaví, či rozhodnutia, ktoré bude musieť urobiť.

Ak máte radi coming of age knihy, toto je ono, lepšie to už nebude. Fajn, hlavná postava je síce princezná, občas sa tu mihne nejaký mág, alebo začarovaný kameň, ale aj tak je to najrealistickejšia kniha o mladom človeku, ktorý hľadá svoje miesto vo svete, na akú som kedy narazila. Dalo by sa povedať, že Rhis nie je typická princezná, ale už máme, toľko typov princezien, že sa nedá povedať, ktorá je tá najtypickejšia typická princezná. Tá čo sa vykašle na očakávania sveta a ide bývať s drakmi? Tá čo len postáva a je pekná, alebo tá čo so svojím IQ 160 a ultra-mega plánom pobije tri nepriateľské armády? Meh, to už všetci poznáme.

Rhis má namiesto toho niečo oveľa použiteľnejšie. Veľmi silný zmysel pre empatiu. Záleží jej na ostatných, odsúva očakávania sociálnych vrstiev, ale hlavne nesúdi to, ako sa ľudia správajú, ale s otvorenou mysľou zisťuje a príma to, prečo sa tak správajú. Cudzie názory nepovažuje za fakty a snaží sa objaviť skutočnú pravdu.

Na začiatku pôsobí, ako 16-ročné romantické dievča žijúce v bubline, a svoje praktickejšie ja začne objavovať, až potom, ako odíde do cudzieho kráľovstva (to je vlastne typická Sherwood Smith – vo väčšine kníh necháva postavy rásť tým, že ich odtrhne od sveta, ktorý poznajú... a čaká, čo sa stane), kde sa stáva mediátorkou medzi šľachticmi, ktorí berú svoje postavenie príliš vážne a neplánujú sa baviť s nikým, kto má v pokladnici o jednu zlatú tehlu menej, ako oni.

Záplatka je postavená na tých najväčších klišé, aké môžu byť. Dvorné intrigy? Tajné identity? Romantické nedorozumenia? Nezmyselné záchranné misie? Všetko máme! A práve to je jedným z najväčších plusov A Posse of Princesses, alebo skôr štýlu, akým Sherwood Smith píše, pretože dokáže z niečoho, čo už nikto nepovažuje za regulérnu zápletku (napríklad v knihe Trouble with Kings sa všetko točí okolo toho, že hlavná postava stratí pamäť, takže nevie či niektorý z troch kráľov, čo ju uniesli má dobré úmysly. Seriózne? Niečo také nemalo nikdy vzniknúť. Ale vzniklo – a je to geniálne), vytvoriť príbeh so zmyslom, realistickými postavami a stereotypmi tak silnými, že jej nezostáva nič iné, len ich všetky kompletne zbúrať.

Tam kde sú princezné, princovia a prefíkaní mladí pisári, je logicky aj romantická zápletka, ktorá mohla byť jednou z tých typických, o najväčšej láske v 16-tich naveky a navždy. No všetko je oveľa opatrnejšie. Namiesto rýchlosvadby nasleduje obdobie čakania počas ktorého sú Rhis a jej princ (na pár rokov) oddelení a zisťujú čo od života chcú, aby mali vo všetkom jasno ešte predtým, ako urobia nejaké celoživotné rozhodnutie. Takáto kapitola by mala byť povinne v každej romanticky orientovanej YA knihe.

Autor: Sherwood Smith * Názov: A Posse of Princesses * Rok vydania: 2008 * Žáner: Young Adult, Fantasy, Coming of Age